Gastroskopi

Gastroskopi är en undersökning av matstrupe, magsäck och tolvfingertarm.
Läkaren kan se om slemhinnorna är inflammerade och om det finns sår eller tumörer.
En undersökning med hjälp av gastroskopi tar bara några minuter men kan vara lite obehaglig.

När du undersöks med hjälp av gastroskopi förs en mjuk och böjlig slang, ett gastroskop, ned i matstrupen.
Gastroskopet har en kamera i spetsen och läkaren kan på en tv-skärm se det område som behöver undersökas.

Innan undersökningen får man lokalbedövning i halsen.
Därefter ligger man på en brits medan läkaren undersöker med gastroskopet.
Det gör inte ont, men en del kan tycka att det är obehagligt och kan behöva få lugnande medel innan.
En undersökning tar vanligtvis inte mer än tio minuter




Kommentarer
Postat av: Frida

Usch det kanske e en sån jag måste göra, blä! Har ju glutenintolerans i släkten o oroar mig för att jag har detta nu med. Tog blodprov förra veckan o väntar på svar...

2009-06-22 @ 19:17:48
Postat av: Anonym

Det kan nog vara bra att göra, därför det tar de proverna på mig.

2009-06-22 @ 22:16:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0